HTML

Zöldséges egészség

Sziasztok! A blog célja a tájékoztatás. Egyrészt magamat tájékoztatom, mert a dolgoknak alaposan utána kell nézni ugyebár, másrészt persze Titeket. A blogon főleg egészségmegőrzésről, az egészséget károsító tényezőkről, ezeken felül mindennapi környezetvédelemről és talán néha műszaki dolgokról lesz szó. Egyébként szeretem a városokat. Szeretem, ha hagyományt tisztelve újítanak fel egy utcát vagy teret, régies lámpaburákkal, és sok fát ültetnek. Szóval kritikával illetem a városokat, de imádom őket. Szeretek fotózni is - többek között várost. Szóval ilyesmi posztok is várhatóak.

Barátok és "testvérblogok"

Friss topikok

  • : Szerintem igen, bár ott nem néztem, én megrendeltem. (bookline) (2013.03.25. 10:52) Hófödte Budapest / Tabán
  • E1d2o: Köszönöm a hozzászólást! Hát, ez is igaz. :) (2013.02.06. 23:53) Alternatívság
  • E1d2o: Csak hobbiból érdekeltek a szaunák, és azért mertem írni róluk, mert elég sok helyen olvasgattam róluk. Majd a következő bejegyzésben, ami egy-két napon belül jön, lesznek hivatkozási linkek. Nagyon... (2013.01.25. 21:25) A finn szaunáról (2. rész)
  • nevem van: @E1d2o: A butaságot, a szerző belső bizonytalanságán kívül mást nem tükröző közhelyözönt nem a nyelvtanárok, hanem a zöldek utáltatják meg a serdületlen, de nem ostoba gyerekekkel. Én négy nyelvet t... (2013.01.22. 12:31) Ellenszenves téma a környezetvédelem? Miért nem zöld Budapest?

Az első részben szó volt arról, mi is az a finn szauna, és lényegében belekezdtem az alapvető szaunázási szabályok leírásába.

A szabályokat folytatom, mert ugyan nem túl csábító a sok "Ne tedd!", "Ne így!", de mégis, ezek nagyon alapvetőek, ettől függetlenül sokan nem tartják be.

Alapvető higiéniai szabály a szaunában, hogy vigyél be törölközőt, és arra ülj. Elég gusztustalan és "veszélyes", ha a másokról lefolyt izzadtságos víztől nedves padra kell leülni. A papucsot kint kell hagyni, mert odabent mások átesnének rajta, vagy esetleg berúgnák a pad alá, ahonnan nehéz kivenni.

A finn szauna lényege az lenne, hogy száraz melegben ülsz, mindössze 10-20%-os páratartalom mellett. Ez uszodákban nem kivitelezhető. Nem tudsz mást tenni, mint a klóros-vizes fürdőruháddal beülni. Meztelenül kellene a fülkében tartózkodni, de erre a legtöbb helyen nincs mód. Viszont amit mégis tehetsz, az az, hogy szárazra törölt testtel mész be! A köveket ne locsold feleslegesen, és ugyebár alapvető, hogy megkérdezed a többieket: szabad? Az illóolajokat mindig vízzel keverd, mert van olyan, ami önmagában kigyulladhat a forró kövekkel érintkezve.

Ha saját szaunád van, felfűtés alatt ne locsold a köveket, mert esetleg nem elég melegek ahhoz, hogy azonnal elpárologjon róluk a víz, és károsodhat a kályha.

A merülő- vagy úszómedencébe csobbanás előtt mindig zuhanyozz, ugyanis a tested alaposan le van izzadva ilyenkor.


Nézzük a jó hatásokat!

Én azt figyeltem magamon, hogy többszöri szaunázás után kevesebb lett rajtam a pattanás és a mitesszer. Mindig gondom van az orrommal, duzzad az orrnyálkahártyám és váladék is van. Nos, a szauna ezt is enyhítette egy picit.
Nem tudom, hogyan, de a szauna mindig megnyugtat. Beteljesíti az úszás, mint testmozgás nyugtató hatását. Aznap szinte mindig jobb a kedvem, de van, hogy még másnap is.

Ezen kívül jó edzés a szívnek és az ereknek. A szív állítólag nem terhelődik meg, mert ugyan növekszik a pulzus, de tágulnak az erek, így nem olyan nehéz pumpálnia.
A melegedés majd a lehűlés (merülőmedence) ciklusai jók megfázás ellen. Több helyen is olvastam, hogy tapasztalatok szerint egy hetes védelmet jelent egy szaunázás a megfázás ellen. Tehát heti egy szaunázás elvileg már jól véd. ;) Állítólag aki rendszeren szaunázik, sokkal-sokkal ritkábban kap el náthát, influenzát etc.

Olyat is olvastam, hogy segít a veséknek a kiválasztásban. Ugyanis dialízisre szoruló pácienseket szaunáztattak, és ritkábban kellett őket dialízisre vinni utána.

Ellenjavallott: magas vérnyomással; kicsi gyerekeknek; éppen folyó gyulladásos megbetegedéssel (pl. szanálandó fog esetén).

Egy szó mint száz, igazi gyógyszer ez a nem is igazából a finnek által kitalált kabin. (Az eredetéről, történetéről később).
Szóval úszásra fel, és utána jó melegedést!

Címkék: stressz egészség meleg életmód wellness szauna

4 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Téltábornok 2013.01.23. 01:08:39

ÉS mit gondolsz? Ízületekre milyen hatással van a meleg?

E1d2o · http://zoldegeszseg.blog.hu/ 2013.01.23. 09:04:44

Szerintem gyulladásra nem jó... :(
Nekem gyökérkezelt fognál is ellenjavallották, elvileg csak a gyulladás miatt. :(

Téltábornok 2013.01.25. 16:28:16

Értem, esetleg húzódásra?

E1d2o · http://zoldegeszseg.blog.hu/ 2013.01.25. 21:25:52

Csak hobbiból érdekeltek a szaunák, és azért mertem írni róluk, mert elég sok helyen olvasgattam róluk.
Majd a következő bejegyzésben, ami egy-két napon belül jön, lesznek hivatkozási linkek. Nagyon jók, és ott szerintem választ is kapsz.
süti beállítások módosítása