HTML

Zöldséges egészség

Sziasztok! A blog célja a tájékoztatás. Egyrészt magamat tájékoztatom, mert a dolgoknak alaposan utána kell nézni ugyebár, másrészt persze Titeket. A blogon főleg egészségmegőrzésről, az egészséget károsító tényezőkről, ezeken felül mindennapi környezetvédelemről és talán néha műszaki dolgokról lesz szó. Egyébként szeretem a városokat. Szeretem, ha hagyományt tisztelve újítanak fel egy utcát vagy teret, régies lámpaburákkal, és sok fát ültetnek. Szóval kritikával illetem a városokat, de imádom őket. Szeretek fotózni is - többek között várost. Szóval ilyesmi posztok is várhatóak.

Barátok és "testvérblogok"

Friss topikok

  • : Szerintem igen, bár ott nem néztem, én megrendeltem. (bookline) (2013.03.25. 10:52) Hófödte Budapest / Tabán
  • E1d2o: Köszönöm a hozzászólást! Hát, ez is igaz. :) (2013.02.06. 23:53) Alternatívság
  • E1d2o: Csak hobbiból érdekeltek a szaunák, és azért mertem írni róluk, mert elég sok helyen olvasgattam róluk. Majd a következő bejegyzésben, ami egy-két napon belül jön, lesznek hivatkozási linkek. Nagyon... (2013.01.25. 21:25) A finn szaunáról (2. rész)
  • nevem van: @E1d2o: A butaságot, a szerző belső bizonytalanságán kívül mást nem tükröző közhelyözönt nem a nyelvtanárok, hanem a zöldek utáltatják meg a serdületlen, de nem ostoba gyerekekkel. Én négy nyelvet t... (2013.01.22. 12:31) Ellenszenves téma a környezetvédelem? Miért nem zöld Budapest?

Elég nehéz a környezetvédelemről írni vagy beszélni, mert az emberek szemében ez kvázi tabutéma. Valószínűleg valóban túl van ragozva, különösen egy-két dolog, mint pl. gyűjtsük szelektíven a hulladékot.

Az iskolában nyelvórán tétel. Utolsó két évben már annyit beszéltünk róla, mint a család témájáról, és számomra is unalmassá vált, pedig én általában szeretem a témát. Közben akit eddig nem fogott meg, azt tétel keretein belül se fogja "magával ragadni", hanem épp ellenszenvet vált ki.

Probléma szerintem az is, hogy az esetek többségében nem is a jó oldalát fogják meg a dolognak. Ha arról beszélnek, hogy 150-200 év múlva mi lesz a klímával, meg hány veszélyeztetett faj hal ki - nos hát ez tényleg nem egy jó motiváció a tettre. Ez vitatható is, hiszen mindig is változik a klíma, mindig is halnak ki fajok, ezzel nem lehet embereket meggyőzni. Ellenben ha azt mondanánk, hogy ha kevesebb autó, modernebb buszok mennének Budapesten, és több fát ültetnének, akkor már MI egészségesebbé válhatnánk, nyugodtabban lehetne sétálni, kevesebb allergiás és asztmás beteg lenne; nyugodtan sétálhatnánk kisgyermekünkkel - nos, ez már talán többek szemében VALAMI. Ez minket érint, ez arra ad reményt, hogy már nekünk jobb lehet. Ez lokálisan fogja meg a témát: csak egy városnak kellene változnia, már jobb lenne nekünk. Adott példánál maradva Budapesten jobb lenne a levegő. Ha globálisan nézzük, már ki is kilyukadunk oda, hogy minek is tenni? Úgyse tesz más se, nem is fog változni semmi.

Az emberek úgy általában nem tudnak semmit a témáról. Nem tudnak túljutni azon, hogy már megint arról fognak papolni, hogy ne folyassuk a csapot, szigeteltessük a házat és gyűjtsük szelektíven a hulladékot. Intenzív felhasználója vagyok a Gyakorikérdések.hu weboldalnak, és hát ott is látni kérdéseket egy-egy diáktól, hogy prezentációt kell csinálnia a környezetvédelemről, mit írjon bele. Nekem meg szinte fáj, hogy nem tud kreatív lenni, nem tud az érdekes oldalairól egy prezentációt összeállítani. Mert nem tanították meg rá, nem látott még rá példát.

És hogy miért nem lehet jobb a levegő Budapesten, pedig lehetne, ha tennénk?

Mondani szokták, hogy a környezetvédelem terén a hatalmaknak kell először tenniük, aztán jöhetünk mi, kis emberek. Mi semmik vagyunk a nagy vállalatokhoz, államokhoz képest.

Ez nem teljesen igaz!

Dühös vagyok, amikor azt látom, hogy a szelektív hulladékgyűjtő egy kész szemétdomb, elszántság kell ahhoz, hogy valaki megpróbálja megközelíteni. Mellesleg sokan meg se próbálják, mert ugyan már, azt a 100-200 métert legyalogolni... (mert sok helyen olyan sűrűn van, hogy ez a 1-200 méter tényleg csak ennyi! pl a mi lakótelepünkön ez így van)

Fórumokon rákérdeztem, igazából mi is a parkosítás akadálya Budapesten, illetve az emberek miért nem csinálnak maguk elé kiskerteket (van, ahol erre adott a hely). Eléggé letaglózó válaszokat, tapasztalatokat kaptam.

Alig hajlandó valaki gondozni a kiskertet (az nálunk is volt, és kettő család gondozta, a közösék és mi). Egyik fórumban írta valaki, hogy ő nagy fáradsággal kialakított egyet. A virágokat kilopkodták, a kertet összepisilték vagy éppen kutyákkal összepisiltették. Ezért feladta.

Megkérdeztem, miért nem lehet a házakat befuttatni növényekkel, a házak elé nagy fákat ültetni? Ha a csatornázás miatt nincs hely, azt megértem, de mást nemigen. Onnantól a lustaság és a kifogások jönnek. Erre valaki azt válaszolta, hogy még arra is volt példa, hogy a házak előtti fákat kivágatták, mert nyáron berepültek a rovarok. Ja kérem, hogy ennyire nem tudunk együtt élni a természettel? A városiak csak a betont szeretik? Jaaj bogááár... Szúnyogháló, vagy úgy szellőztetni, hogy bent nem ég lámpa? Ez luxus? Inkább megfőnek, megfulladnak, elviselik a zajt, a rossz levegőt (ez ellen védene ugyanis a fa), de a berepülő rovarokat már nem?

Lehet erre azt mondani, hogy szélsőséges példák, de mégse... Lehetne sokkal több zöldfelület Budapesten, de kifogás, az mindig van. Persze a zöldfelületek száma növekszik, ezt én is látom és örömmel konstatálom. De hol vagyunk még az ideálistól?

Persze mi nem beszélünk a témáról, és neeem, neem teszünk semmit, mert úgyse rajtunk múlik, hanem az USÁ-n meg a nagyvállalatokon.
Hát, én így látom, hogy így áll a szegény környezetvédelem ügye errefelé.

Címkék: budapest város egészség környezetvédelem növények tabu világváros

7 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nevem van 2013.01.22. 04:16:11

Nem azért vált ki ellenszenvet a minden lyukból áradó sok zöldség, mert nyelvórán is téma.
Hanem azért, mert - most az egyszer hadd általánosítsak én is - a "zöldek" az elemi logika szabályait is habozás nélkül áthágják, ha érveket keresnek.
"Az iskolában nyelvórán tétel", de a téma nem ezért unalmas, hanem mert tehetségtelenek komolytalan eszmefuttatásaival van tele a zöld padlás.
Mindenesetre maradjunk annyiban, hogy egyes esetekben nyelvórai tétel is lehet zöld, de nem bizonyított, hogy minden nyelvórán az. Amúgy meg pl. a család tipikus nyelvórai tétel, de ez ebben az esetben érdekes módon nem árt a "céltárgy" népszerűségének.

Dr. Sör Kálmán · http://www.itallexikon.hu 2013.01.22. 06:10:35

Én mindent megtettem, hogy átadjam a tudást a következő generációnak, de ha már egy nyomorult ppt-t sem tudnak összerakni a zöld okosságokból, mi lesz ha ki kell menni az utcára, mert jönnek a nejlonacskók és vagy ők vagy mi. Ugye. Ugye, hogy ugye?!

midnight coder 2013.01.22. 07:32:26

A gondok alapvetően ott kezdődnek, hogy a zöldek általában olyan dolgokra helyezik a hangsúlyt, aminek ökológiai jelentősége eltörpül az általa okozott kényelmetlenséghez képest. Pl. rettenetesen nagy energiákat elcsesznek az autózás kiiktatására, aminek egyrészt azért nincs sok értelme mert amíg egy európai biciklire ül, addig 5 kínai autóba, másrészt az autó csak egy kis szelete az energia felhasználásnak.
Aztán olyat sem nagyon láttam még, hogy a zöldek direktben az autógyárakat csesztették volna az autósok helyett. Azaz, ahogy Pl. egy atomerőmű elé láncolják magukat az aktivisták, autógyárak előtt még nemigen láttam ilyet a legújabb benzinfaló városi terepjárók kiállításán.
Persze az átlagpolgár könnyebben támadható, és sokkal könnyebb a világ lelkiismeretének hálás és jövedelmező szerepét eljátszani mint holmi multikkal szembeszállni.

Aztán olyat sem igen láttam még, hogy a zöldek azzal foglalkoztak volna, hogy a globális felmelegedés elleni harcban leginkább az lenne a hatékony fegyver, ha a fejlődő országoknak kaja helyett óvszert osztogatnának. Az ökológiai lábnyom növekedésébe ugyanis durván belejátszik az is, hogy arrafelé az elmúlt száz évben sokszorosára növekedett a létszám.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2013.01.22. 07:55:53

A zöldek nem a környezetet védik, hanem a környezetet próbálják olyan formában megtartatni, hogy az emberiségnek élhető legyen.

A Földet nem tudjuk elpusztítani, csak magunkat kiirtani, aztán a Föld majd regenerálja önmagát.

Az emberekért meg nem kár, úgyhogy a zöldeknek ideje valami normális elfoglaltságot keresni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.22. 08:48:46

Ne is legyen zöld! Most a fejlődés ideje van, nem a zöldség ideje. 45 évig kommunizmus volt, ez elvesztegetett idő volt, nagyon sokat kell behozni. Ráadásul ne feledjük: a kommunizmus előtt is csak a fejlett világ alsó szegmensében volt Magyarország! Fellendülés kell, nem nyugalom. Nyugalom nem lehet egy fejlődő fővárosban. A főváros a lázas tevékenység, a dübörgő gazdaság helye. Kaminok kellenek, melyek 5-6 sávos utakon zajosan szállítják az árukat, lázasan siető üzletemberek, vállalkozók, szellemi alkalmazottak, kétkezi munkások. A cseresznyefa alatt meditáló nyugdíjas nem alternatíva.

E1d2o · http://zoldegeszseg.blog.hu/ 2013.01.22. 11:07:33

@Dr. Sör Kálmán: Bizony, egy nyomorult ppt-t nem tudnak összerakni :/
Vajon hányadik osztályban?

@midnight coder: Szerintem te is túl globálisan nézed alapvetően.
Szerintem globálisan sose lesz jobb a helyzet, vagy csak én vagyok pesszimista...
Viszont magunk alá is odaszennyezünk, és azon talán lehet javítani.
Ha a Belvárosban kevesebb lenne az autó, nekünk igenis jobb lenne, nem mindegy, mi van Kínában?

@nevem van: Ez csak egy példa volt, szerintem ez IS ellenszenvet vált ki. Én ezt láttam az osztályomban, hogy a hétköznapokban is utálták a témát, mert nyelvórán már egyszer megutálták.

nevem van 2013.01.22. 12:31:06

@E1d2o: A butaságot, a szerző belső bizonytalanságán kívül mást nem tükröző közhelyözönt nem a nyelvtanárok, hanem a zöldek utáltatják meg a serdületlen, de nem ostoba gyerekekkel. Én négy nyelvet tanultam, hosszabb-rövidebb ideig, több-kevesebb sikerrel, de mindenféle zöld butaság nélkül.
A "zöldségeket" azért utálom, mert általában sem szeretem az illogikus állításokat, az elfogult megmondóembereket, a pszichológusért kiáltó bűntudatot, a megélhetési világnézetet (Greenpeace, Audi zsaroló).
süti beállítások módosítása